Doelstelling
Het vrijwilligersbeleid van Het Laakhuisje is gericht op het betrekken van leden bij de organisatie van de vereniging. We gaan ervan uit dat we op deze manier allemaal ons steentje bij kunnen dragen aan de instandhouding en bloei van onze vereniging en het vrijwilligerswerk.
Bij Het Laakhuisje mag je zelf kiezen en bepalen wanneer je een vrijwilligerstaak invult.
Uitgangspunten
• Vrijwilligerswerk is essentieel voor het voortbestaan van onze vereniging.
• In principe levert elk lid een bijdrage.
• Het beleid zorgt voor een eerlijke verdeling van taken onder alle leden.
Verplichtingen voor leden
• Leden van onze vereniging van 18 jaar en ouder zijn verplicht om jaarlijks (tussen 1 maart en 1 november) 12 punten te behalen door vrijwilligerswerk te verrichten.
• 1 punt staat ongeveer gelijk aan 1 uur vrijwilligerswerk.
• Leden die geen vrijwilligerswerk willen doen, kunnen hun verplichting afkopen.
Vrijwilligerstaken en puntenverdeling
• Het bestuur stelt jaarlijks een overzicht op van beschikbare taken en het aantal punten dat daaraan gekoppeld is.
• Een lid mag zelf bepalen wanneer hij/zij een ‘dienst’ draait.
• Je kunt ook kiezen voor een rol binnen een commissie voor het komende kalenderjaar.
• Taken voor een commissie, project etc. staan in de omschrijvingen genoteerd onder de 1e van de maand in maart, april en mei. Wanneer nodig wordt dit doorgeschoven naar de maanden erna.
• Door te klikken op de titel van de dienst/commissie, project etc., lees je de taakomschrijving en het aantal te verdienen punten.
• Neem contact op met de commissie- of bestuursleden, wanneer je wilt deelnemen aan een commissie/project en de inhoud nog niet volledig duidelijk is. Of stuur je vraag aan [email protected]
Voorbeelden van taken/diensten:
▪ Bar- en keukendiensten (3 punten per dienst).
▪ Deelname in barcommissie (12 punten per jaar).
▪ Deelname in jeugdcommissie (12 punten per jaar).
▪ Deelname in andere commissies (12 punten per jaar).
▪ Deelname in organisatie van evenementen, projecten, organisatie toernooien etc. (punten in overleg).
Registratie van vrijwilligerswerk
• Leden kunnen zich via de website van Het Laakhuisje (tab rechts boven ‘mijn Club’) of via de KNLTB-club app (onder tab diensten) inschrijven voor taken. Er is een aparte handleiding met de werkwijze.
• De punten worden bijgehouden in het KNLTB-systeem.
• Aan het eind van het derde kwartaal ontvangen de leden die nog punten hebben openstaan een overzicht.
Werving en betrokkenheid
• Leden ontvangen jaarlijks in februari een overzicht van de vrijwilligerstaken en punten via de nieuwsbrief.
• Het bestuur organiseert eventueel een informatieavond om ook nieuwe leden te informeren over het vrijwilligerswerk.
• Jongere leden (16-18 jaar) worden gestimuleerd /aangesproken om bij hun leeftijd passende taken in te vullen.
Beloning en waardering
• Tijdens bardiensten van drie uur, heeft het lid vrij gebruik van koffie/thee en één alcoholvrij drankje.
• Commissieleden hebben vrij gebruik van koffie/thee tijdens de uitvoering van hun taak en tijdens hun vergaderingen.
Afkoopregeling
Leden die geen vrijwilligerstaken willen uitvoeren, kunnen deze dienst afkopen tegen een vergoeding van € 8,- per punt, wat neerkomt op € 96,- per jaar. Zij maken dit kenbaar vóór 1 april van het lopende jaar, door een e-mail te sturen aan [email protected], waarna een factuur volgt. Deze factuur heeft een betaaltermijn van vier weken.
Overmacht
Het bestuur is natuurlijk aanspreekbaar wanneer je moverende redenen hebt om niet aan een vorm van vrijwilligerswerk mee te doen. Maak dit kenbaar via [email protected] en er wordt zorgvuldig naar een oplossing gezocht.
Handhaving
• Leden die aan het eind van het jaar minder dan 12 punten hebben behaald, ontvangen een factuur voor de ontbrekende punten (€ 8 ,-per punt).
• Wanneer je je hebt aangemeld voor een bardienst, staat de invulling in het systeem genoteerd en ben je zelf verantwoordelijk voor vervanging wanneer je toch verhinderd bent. Vervanging los je onderling op. De boeking kan in principe niet aangepast worden in het KNLTB-systeem. Bij calamiteiten is het bestuur altijd bereikbaar via: [email protected]
• Bij niet verschijnen voor een gereserveerde dienst wordt een bedrag van € 24,- (3 punten x € 8,-) via een factuur in rekening gebracht. Dit bedrag komt overeen met de afkoopregeling.
Evaluatie
Het vrijwilligersbeleid is door het bestuur opgesteld, nadat het in de algemene ledenvergadering van 12 november 2025 met de aanwezige leden is besproken. De werkwijze wordt jaarlijks in november besproken tijdens de algemene ledenvergadering. De eerste keer wordt dit vrijwilligersbeleid voorgelegd tijdens de ALV op 13 mei 2025.